Boomklever – Sitta europaea

 

Boomklever Sitta europaea

 

Boomklevers zijn de enige vogels die met evenveel gemak langs een boomstam

omlaag- als omhoogklimmen en daarin onderscheiden ze zich met name van

spechten en boomkruipers die alleen omhoog klimmen langs boomstammen.

Bovendien gebruiken spechten hun staart om op te steunen en dat doet de boomklever niet.

De boomklever is een korte, dikke en actieve vogel met een krachtige puntige snavel.

Hij is vrijwel in geheel Europa een tamelijk algemene standvogel.

De opvallende en helder klinkende roep is vaak de eerste aanwijzing van zijn aanwezigheid.

In de winter is hij een geregelde bezoeker van tuinen waarin pinda’s worden aangeboden.

 

Bron: Wikipedia

 

klik hier om naar mijn website te gaan

 

6 thoughts on “Boomklever – Sitta europaea

  1. Ik vind de boomklever een heel mooi bosvogeltje.
    Ze zijn vaak ontzettend snel. Afgelopen maart heb ik hem eindelijk ook goed op de foto kunnen zetten (blog daarvan komt nog), jij hebt hem hier ook in de bekende boomkleefhouding, al hangt ie niet op zijn kop hier…
    groetjes Ghita

  2. Ik heb hem helaas ook nog nooit in mijn tuin gezien.
    Jij hebt hem mooi weten te fotograferen Frans, want makkelijk is het zeker niet!

  3. Mooi zoals je hem door de takken hebt gefotografeerd. Schijnen moeilijke vogeltjes te zijn om vast te leggen omdat ze zo
    snel langs de bomen klimmen. Vind de tekening en kleuren erg mooi, vooral dat potloodstreepje over zijn oogje 😉

  4. ’t is even zoeken, maar dan heb je ook wat!! Hij staat er goed op Frans.
    Geniet samen met Erica van het weekend, hij lijkt mooi weer te worden.
    Gr Jan W

  5. Mooi vogeltje en lastig om goed te ‘vangen’ met de lens. Ondanks dat ik elke winter pinda’s voer en ze hier in de buurt regelmatig zitten heb ik hem nog nooit in mijn tuin gezien en ook nog nooit goed op de foto kunnen vastleggen.

Geef een reactie

