Planten in het duin

 

Meijendel

 

Ik had geen idee welke plant dit was na wat zoekwerk kwam ik op

het Bijenkorfje en als je de 2e foto ziet is de naam ook duidelijk.

 

Doornappel – Datura stramonium

De doornappel wordt soms gebruikt door drugsgebruikers,

het resultaat is vrijwel altijd een bad trip.

De giftige alkaloiden komen in alle delen van de plant voor,

en varieren tot een factor 5 per plant.

Ook binnen een plant kan er factoren verschil optreden

tussen bijvoorbeeld verschillende bladeren.

Wanneer de plant jong is, is de verhouding scopolamine tot atropine

ongeveer 3:1 na de bloei is deze verhouding omgedraaid.

Mede door deze grote variatie in de giftige bestanddelen

treedt gemakkelijk een fatale vergiftiging op.

Vroeger maakte men van de bladeren ‘astma sigaretten’ Ook hier bleek

een goede dosering niet mogelijk, zodat steeds vergiftigingen optraden.

 

 

Valse sali – Teucrium scorodonia

De valse salie is een overblijvende plant uit de lipbloemenfamilie.

Hoewel de soort in het Nederlands ‘salie’ genoemd wordt,

hoort ze niet bij het geslacht Salvia maar bij het geslacht Teucrium.

De bladeren missen ook de geur van salie.

 

13 thoughts on “Planten in het duin

  1. Prachtige scherpe foto’s. Ik ken geen van de planten, ik ben geen plantenmens. Maar als ik ze op deze manier voor mijn neus krijg vind ik ze wel heel mooi. En de tekst erbij vind ik ook heel fijn. Het bijenkorfje vind mooi van vorm en kleur, Fraaie serie Frans, geniet se van het heerlijke weer, grtjs 😉

  2. Wow Frans wat een schitterende foto’s heb je gemaakt, superscherp! Dat Bijenkorfje ken ik wel en ik heb de gecultiveerde vorm in mijn tuin gehad, een ramp want het is niet in toom te houden en je kunt het bijna niet meer wegkrijgen. Het komt hier in de buurt ook veel voor. De Valse salie vind ik ook heel mooi en kende ik nog niet. De Datura zie je veel in de AWD, laatst fotografeerde ik hem met paarse bloemen!

  3. Ongekend mooie foto’s van de Gewone Brunel en de Doornappel. Mooi helder en super van kleur.
    De Valse Salie ken ik niet, misschien herken ik ‘m nu wel als ik ‘m zie.
    ‘k Lees vandaag voor het eerst dat Brunel ook Bijenkorfje genoemd wordt. Prachtig hè dat internet, je leert dagelijks wat bij.
    Gr Jan W

Geef een reactie

