Egel in de tuin

 

Egel – Erinaceus europaeus

 

Al een paar dagen ligt er poep in de tuin

donkere bijna zwarte drolletjes.

En gezien de kleur grote en vorm kon het niet missen Egelpoep

Dus elke avond goed in de tuin kijken,

maar ja hoe groot is de kans dat hij/zij net dan langs komt lopen

en ja hoor ’s avonds om 00.20 uur voor het naar bed gaan

even de tuin in en daar zat er een op het gras.

Natuurlijk is het toen echt laat geworden voor we naar bed gingen

want waar er één is zitten er soms twee maar helaas nu dus niet.

 

10 thoughts on “Egel in de tuin

  1. Heel mooi Frans die hebben wij hier af en toe ook maar zien ze niet altijd . Ze hebben blijkbaar geen vast uurrooster (spijtig) Van die kattenbrokken wist ik niet de melk wel water zet ik altijd en tuinafval is er ook Groetjes

  2. Heel mooi Frans. Hij staat er stekel-scherp op om het maar zo te zeggen…..
    Dankzij de reactie van Ank zijn we gelijk ook wat wijzer geworden, goed dat zij dat weet!
    Gr Jan W

  3. Het zijn zulke leuke diertjes maar ze leven in principe solitair. Ik zie dat je hebt geflitst maar dat kun je beter niet doen (ik heb het zelf ook wel gedaan toen ik nog niks van egels afwist) want ze hebben heel gevoelige ogen. Beter is het om er met een zaklantaarn op te schijnen en dan de foto maken.
    Als je ze graag in je tuin houdt dan kun je ze droge kattenbrokjes voeren of speciaal egelvoer en waar ze vaak veel behoefte aan hebben is water, zeker nu met die warme dagen zullen ze heel dankbaar gebruik maken van een bakje water. In ieder geval geen melk voeren want dat is dodelijk voor ze. Ik heb al diverse keren hier dode egels gevonden die helemaal leeggelopen waren van de diarree en dat krijgen ze van melk drinken. Ik zet hier af en toe opgevangen egels uit vandaar dat ik er inmiddels het e.e.a. van af weet.
    Wil je ze een slaapplaats bieden dan is een hoop tuinafval, compost o.i.d. zeer geschikt maar er zijn ook egelhuisjes te koop.
    Nou Frans, dat was zover even mijn ‘egel-evangelie’.
    Leuk dat je er daadwerkelijk ook eentje hebt gezien en kunnen vastleggen. Hij zal vast dagelijks bij je in de tuin komen want ze hebben meestal een vaste route!

    • Nee Ank geen flits heb een zaklamp gebruikt wel een LED is dat net zo erg als flits of …..
      Wij hebben regelmatig 2 egels in de tuin en inmiddels ook een egelhuisje, water staat er altijd ververs ik nu 3x pd.
      Geen melk dat wist ik maar dat het zo erg was dat ze er aan zouden sterven dat dan weer niet.
      Dus Ank bedank voor je leerzame reactie.

  4. Leuk zijn die stekelige vlooien boefjes. Vorig jaar (ook midden in de nacht) liep er eentje gewoon op straat, geen tuin te bekennen. En het allerleukste was dat ie na 10 minuten terug kwam lopen. Ik zat doodstil op mijn balkonnetje te genieten! 🙂 Grtjs

Geef een reactie

