Eindelijk weer een blog

 

Gestreept nestzwammetje – Cyathus striatus

Als de nestzwammetjes jong zijn, zijn ze bedekt met een vlies.

In rijpe staat is het vlies eraf en zijn de ‘eitjes’ zichtbaar.

Deze eitjes, ook wel peridiolen genoemd, zitten vol met sporen.

Waterdruppels, die het ‘nestje’ raken,

zorgen ervoor dat de ‘eitjes’ het nestje uit vliegen.

Info: http://www.natuurbericht.nl/?id=11789

Mijn website

 

Geweizwammetje – Xylaria hypoxylon

De geweizwam is een knotsvormige of plat cilindrische zwam tot 6 cm hoog.

Aan de bovenkant komen vaak vertakkingen voor,

waardoor de gelijkenis met een gewei ontstaat.

In hun jeugd zijn ze bedekt met een wit poeder.

Dit zijn de sporen die in de ongeslachtelijke fase worden voortgebracht.

Later in het najaar gaan ze over tot de geslachtelijke fase.

De kleur verandert dan naar zwart en de sporen zitten

niet meer aan de buitenkant.

Mijn website

 

Inkviszwam – Clathrus archeri

Deze zwam laat ik toch maar weer eens zien

omdat hij groter is dan wat ik tot nu toe had gevonden,

deze is ruin 33 cm.

Officieel is het onbekend hoe de inktviszwam in Nederland terecht is gekomen.

De eerste waarneming in Nederland was in 1921.

maar in Engeland is hij al in 1914 voor het eerst aangetroffen.

Dat laatste jaartal doet vermoeden dat de sporen onder de zolen van

Australische soldaten zijn meegekomen toen die in de

Eerste Wereldoorlog in de loopgraven van België en Noord-Frankrijk

meevochten om Europa te bevrijden van de Duitsers.

In Nederland is hij lange tijd zeldzaam geweest,

maar de laatste paar jaar lijkt hij toch in aantallen toe te nemen.

Mijn website

 

 

Zwavelkopjes – Psilocybe fascicularis

Mijn website

 

13 thoughts on “Eindelijk weer een blog

  1. Wat een mooie soorten heb je hier staan, de nestzwammetjes en inktviszwam heb ik nog nooit gezien. De geweizwammetjes heb je prachtig gefotografeerd, dit is een van mijn favoriete soorten.
    groetjes Ghita

  2. Had je inderdaad al even gemist. Inktviszwam is heel bijzonder, die zou ik ook wel eens willen vinden. De bovenste is ook leuk, ik heb eens zoiets gezien volgens mij heette dat eiermandje of iets dergelijks. Ik vond het toen een heel grappig zwammetje.

  3. Je laat weer bijzondere exemplaren zien. De nestzwammetjes ken ik niet, nooit gezien evenals de inktviszwam, die ken ik alleen maar van jouw blog. Mooie foto’s Frans!

  4. Super Frans, dat in aantallen toenemen is alleen bij hou in de buurt hoor, hier vind ik ze niet.
    De Geweizwammen en Zwavelkopjes kom ik wel tegen, maar van die andere droom ik alleen….
    Fijn dat je weer een blog hebt geplaatst. Groetjes voor jou en Erica.

  5. Je komt terug met een prachtige serie Frans! Leuk de uitleg erbij. De inktviszwam is zo’n beetje mijn favoriet. Wat een rare paddo en de gelijkenis met een inktvis is idd heel groot. Het gestreepte nestzwammetje ben ik nog niet op het net tegen gekomen. Je hebt vast een neus voor onbekende paddo’s Frans.

    Ik hoop dat het bij jullie weer oké is, grtjs ook voor Erica. 😉

Geef een reactie

