Veldleeuwerik in de tuin

 

Veldleeuwerik – Alauda arvensis.

 

In de jaren 1970 was de veldleeuwerik de meest verspreid voorkomende

vogel in Nederland.

Een voorzichtige schatting van het aantal broedparen

lag toen tussen de 500.000 en 750.000

Tussen 1960 en 2000 is dit aantal met zeker 90% achteruitgegaan.

Volgens SOVON gaat deze achteruitgang gestaag verder met

meer dan 5% per jaar.

De Veldleeuwerik is in 2004 als gevoelig op de Nederlandse rode lijst gezet.

Veldleeuweriken die noordelijker broeden, overwinteren in zachte winters

in Nederland.

De in Nederland broedende vogels overwinteren zuidelijker maar soms

soms ook in het land zelf.

Als trekvogel en overwinteraar komt de veldleeuwerik nog in

grote aantallen voor.

Info: Wikipedia

(18-12-2010)

 

13 thoughts on “Veldleeuwerik in de tuin

  1. Ik lees net de reactie van Jan W en ook ik zou de veldleeuwerik uitschelden voor een mus met een mutsje!
    Dat er nog zo weinig over zijn is zorgelijk, niet alleen voor de vogels hoor!
    Dat was nog ’s een echte winter in 2010 en wat duurde ie lang hè! Mooi zoals de vogel net boven de sneeuw uitpiept!
    Fijn weekend voor jullie, grtjs 😉

  2. Schitterende foto, Frans. De veldleeuwerik was op de lagere school een twistpunt tussen een van de ‘meesters’ en mij. Ik vertelde dat ik een bijzondere mus had gezien: het was een een kuifmus. Ik geloofde dat stellig en was daar niet van af te brengen. Zelfs nu nog zie ik die mus in de leeuwerik…. Gr Jan W

Geef een reactie

