Kromhals – Anchusa arvensis

 

Kromhals

De kromhals is een eenjarige, kruidachtige plant uit de ruwbladigenfamilie

en dankt haar Nederlandse naam aan de gebogen bloembuis.

De 15-60 cm hoge plant heeft 3-8 cm lange lancetvormige bladeren die

stevig behaard zijn met korte witte haren.

De lichtblauwe 0,5 cm grote bloemen hebben een gebogen bloembuis de

kelk is vijfslippig.

De bloeiperiode loopt van mei tot de herfst.

De vrucht is een vierdelige splitvrucht, de onopvallend gekleurde deelvrucht

bevat een mierenbroodje, dat is een uitgroeisel van de zaadhuid.

Hierdoor verspreiden de mieren de zaden verder van de plant af.

Deze wijze van verspreiden heet myrmecochorie (Grieks Myrmeco = mier; chorous = verspreiden).

In België en Nederland komen ongeveer 200 plantensoorten voor die een mierenbroodje hebben.

De mieren nemen het zaad mee naar hun nest, tijdens deze tocht kan het mierenbroodje al

van het zaad afbreken of anders wordt in het nest het voedsel van het zaad afgebeten en

het zaad weer naar buiten gebracht.

Er zijn ongeveer vijftien mierensoorten, die mierenbroodjes als voedsel gebruiken.

Het oliehoudende en koolhydraatrijke mierenbroodje wordt door mierenlarven gegeten.

De zaden kunnen gemakkelijk meer dan vijf jaar hun kiemkracht behouden.

De plant groeit voornamelijk op droge, zonnige standplaatsen.

In Nederland vinden we de plant dan ook in de duinen, in Noord-Brabant en in

Gelderland op leemhoudende grond, de plant is hier redelijk algemeen.

Ook in België wordt de soort als inheems beschouwd.

Het verspreidingsgebied beslaat grote delen van Europa,

in Noord-Amerika is de soort geïntroduceerd

Info: wikipedia

 

 

12 thoughts on “Kromhals – Anchusa arvensis

  1. Ook ik moest direct aan Longkruid denken maar inderdaad het blad is heel anders en ik denk dat dit plantje ook veel kleiner is dan Longkruid. Je hebt dit plantje prachtig gefotografeerd!

  2. wat ben ik toch een analfabeet als ik leest en zie wat jullie allemaal van de natuur weten, maar ook ik kan er enorm van genieten.

    • Bas weten en lezen daar zit het verschil in mijn boeken is wel wat te vinden maar veel informatie haal ik van het www.
      Ik vraag wel altijd toestemming voor het gebruik en er heeft nog niemand een nee geantwoord 😉
      Wel altijd de bron vermelden als je het mag gebruiken.

  3. Prachtig Frans, ik dacht even aan Longkruid, de kleur en de vorm van de bloemen lijkt erop.
    De bladeren zijn duidelijk verschillend. ‘k Heb deze nog niet eerder gezien…..denk ik!
    Geniet van het weekend. Gr Jan W

Geef een reactie

