Rood guigelheil (Anagallis arvensis subsp. arvensis)

 

Rood guigelheil

Rood guichelheil is een eenjarig plantje van 5 tot 50 cm en orspronkelijk afkomstig

uit het Middelands Zeegebeid.

Ze groeit op open, vochtige tot droge grond zoals akkers en moestuinen,

maar ook op zandplaten en in de duinen.

Het bloeit vanaf mei tot in de herfst met lang gesteelde, alleenstaande, oranje bloempjes.

Of je de klok er op gelijk kan zetten wet ik niet, maar de bloemen gaan open

om een uur of 8 en sluiten ’s middags rond 3 uur.

Maar als het bewolkt weer is dan blijven ze gesloten.

Meestal raken of overlappen de kroonbladen elkaar

Ze worden tot 7 mm lang en 6 mm breed.

De rand is licht gekarteld en dicht bezet met klierharen, die niet met het

blote oog te zien zijn.

De meeldraden zijn onderaan met elkaar vergroeid, paars van kleur en behaard,

waardoor het hart van het bloemetje een paarse indruk geeft.

De liggende of opstijgende stengels wortelen niet, zijn vierkant en kaal.

De bladeren zijn eirond en hebben aan de onderkant zwarte klierpuntjes.

Meestal staan ze tegenover elkaar en soms in een krans van 3.

Rood guichelheil is giftig.

Niet bloeiend lijkt ze veel op vogelmuur, dat gebruikt wordt als vogelvoer.

Naast rood guichelheil zijn er in Nederland ook blauw en teer guichelheil,

beiden zeer zeldzaam.

Dus daar over als ik die heb gevonden.


 

13 thoughts on “Rood guigelheil (Anagallis arvensis subsp. arvensis)

  1. prachtig om te zien Frans, eens je het een keer in levende lijve gezien hebt, vergeet je het nooit meer:-)
    ik weet een plek in zuid limburg en daar staat het veel 🙂
    prachtig hé,

  2. Nooit van gehoord en ik ken best wel veel planten, Frans. Maar je hebt haar wel heel mooi vastgelegd en weergegeven!
    Groetjes Anna

  3. Hij staat er weer prachtig op, Frans.Je hebt jezelf een taak opgelegd, zoals ik dat met de klaverzuring deed.
    Een mooi voornemen en ik hoop dat je je serie compleet krijgt! Ik wens jou en Erica een fijn weekend.
    Gr Jan W,

  4. Rood guichelheil is dan wel niet zeldzaam maar heel vaak zie ik ze toch niet. In de natuur zijn er niet veel planten die deze kleur hebben dus als ik hem zie valt het plantje wel meteen op. Het is een lieflijk bloemetje en je foto ervan is heel mooi.

  5. Ja dit plantje ken ik wel, wat heb je het prachtig op de foto gezet Frans! Het Teer Guicelheil heb ik laatst gevonden in het Westerveldse Bos, het staat in mijn blog van 17 juni. Inmiddels is dat plantje uitgebloeid.

Geef een reactie

