Wilde Marjolein -Origanum vulgare

 

Wilde Marjolein in Meijendel

Wilde marjolein is een beschermde, sterk geurende, stevige,

overblijvende plant van 30 tot 60 cm hoog.

Ze is vrij algemeen in Zuid-Limburg, plaatselijk vrij algemeen in

Zeeland en de stedelijke gebieden, zeldzaam in het rivierengebied en Utrecht,

Gelderland en Limburg, elders ontbrekend of verwilderd vanuit (moes)tuinen.

De bloeitijd is vanaf juli tot en met september.

De bloeiwijze van wilde marjolein is vertakt en bestaat uit een aantal pluimen

met talrijke kleine roze bloemetjes, waarvan de meeldraden ver buiten de bloem steken.

De pluimen bestaan uit kleine schijnaren, die op hun beurt weer

opgebouwd zijn uit schijnkransen van 2 tot 6 bloemen.

De schutbladen tussen de bloemetjes zijn donker roodpaars gekleurd,

waardoor de bloeiwijzen in het begin van de bloei een afwisselend roze/donker

roodpaars uiterlijk krijgen..

Vanwege de nectar en in mindere mate het stuifmeel worden de bloemetjes door veel vlinders,

vliegen, bijen en hommels bezocht

Wilde marjolein bevat vluchtige oliën, die gebruikt worden voor de behandeling

van verkoudheid, krampen, astma, reuma en gewrichtspijnen.

Info: http://www.wildebloemen.info/index.php

 


 

16 thoughts on “Wilde Marjolein -Origanum vulgare

      • 🙂 Dat bedoelde ik niet, Frans. Ik dacht, omdat ze in mijn omgeving volop groeien (Z.L.) dat ze overal voorkomen, ik wist niet dat ze, zoals in het rivierengebied en Utrecht, ook zeldzaam kunnen zijn. Ik geloof dat ik er ook nog geen foto van heb, ook al groeien ze ook in de tuin 🙂

  1. Heerlijk kruidje, ze staat bij mij ook in tuin en de bijen zijn er dol op… als ze vol in bloei staat dan gonst het gewoon, dan zit ze vol met bijen en ander liefhebbers… heerlijk voor de honing… :-)))))
    Je hebt haar heel mooi gevangen met je lens, Frans!
    Lieve geniet-groetjes van Anna

Geef een reactie

