Vogels in de tuin #4

 

Noordse kauw – Coloeus monedula monedula

In de winter voegen zich bij de ‘Nederlandse’ kauw die hier het hele jaar verblijft

en broedt de Noordse en in sommige gevallen de Russische kauw.

Deze zijn afkomstig uit landen als Rusland, Finland en

Noorwegen en verblijven hier van oktober tot en met begin april.

Deze ondersoorten hebben meer de neiging tot trekken.

Met name de Russische kauw is een uitgesproken trekvogel.

In Nederland mengen zij zich zonder enig probleem met de westerse kauwen en

verblijven ze voornamelijk in agrarische gebieden en in bossen.

De noordse kauw heeft een lichtere wang en achterhoofd en een lichtere buik

dan de westerse kauw.

Maar het meest in het oog springend is de witte band in een sikkelvorm rondom de nek.

De Russische kauw heeft een nog wittere wangpartij en ook de sikkel is nog scherper.

 

 

15 thoughts on “Vogels in de tuin #4

  1. Wat leuk om te lezen, en ook om te zien hoe de Noordse kauw eruit ziet. Mooie foto’s en informatieve blog.
    Alle goeds en een gezond 2017 voor jullie
    groetjes Ghita

  2. Verschil heb ik nog nooit gezien, wel die opvallende blauwe ogen van ze. Dat vind ik zo leuk en ik vind trouwens de kauw wel een grappig beest, beetje brutaal, dat dan weer wel!
    Frans en Erica ik wens jullie fijne kerst en een gezond 2017, grtjs 😉

  3. Het zijn details, Frans, maar ik wist er iets van. ‘k Ga eens op die lichte zaken letten.
    Ik dacht altijd, dat ze ‘alleen maar’ brutaler waren…. Fijne feestdagen voor jou en Erica van Hanny en mij.
    G Jan W

Geef een reactie

