De groene gaasvlieg – Chrysoperla carnea

 

Groene gaasvlieg (goudoogje)

 

Wereldwijd zijn er ongeveer 1200 soorten gaasvliegen bekend,

waarvan er ongeveer 20 in België en Nederland voorkomen.

Regelmatig wordt een nieuwe soort ontdekt of wordt de indeling (taxonomie)

van de gaasvliegen aangepast aan recente inzichten.

De meeste soorten bereiken een lichaamslengte tot ongeveer twee centimeter

en een vleugelspanwijdte van ongeveer drie centimeter.

Alle soorten hebben verhoudingsgewijs grote en transparante vleugels met een

fijnmazige vleugeladering waaraan de Nederlandse te danken is.

Gaasvliegen bezitten relatief grote, bolle ogen die vaak een

metaalachtige glans hebben.

De volwassen gaasvliegen eten zowel bladluizen als nectar en stuifmeel.

De wormachtige larven leven voornamelijk van bladluizen.

Ze worden hierdoor gezien als zeer nuttige insecten.

Sommige soorten worden ingezet als biologisch bestrijdingsmiddel in kassen.

Info: Wikipedia.

 

 

 

9 thoughts on “De groene gaasvlieg – Chrysoperla carnea

  1. Het is ook echt een heel mooi vliegje.
    Gisteravond zag ik er een op mijn raam zitten. Heb er ook foto’s van gemaakt maar de luxaflex daarachter geeft een lelijke achtergrond in de foto.deze van jou is vele mooier 🙂

    Groet, Helma

  2. Ik heb met bewondering gekeken naar jouw insect. Gisteren heb ik de schildpyamawants ontmoet, deze zal ik later delen op mijn blog want sorteer momenteel mijn foto’s. Heel mooi gedaan alvast van jou.

Geef een reactie

